Christina Stadlbauerin biotaide kutsuu tarkastelemaan säröjä ja epätäydellisyyttä
Biotaiteen seuran SOLU-tilassa perjantaina 8.11. avautuva näyttely Narratives of Imperfection on sarja tutkielmia korjaamisesta, parantamisesta ja muutoksesta. Sen ytimessä on perinteinen japanilainen käsityötekniikka kintsugi, jonka käytäntöjen ja filosofian parissa taiteilija-tutkija Christina Stadlbauer on työskennellyt vuosia.
Kintsugin avulla särkynyttä keramiikkaa korjataan kasviperäisellä urushilla eli japaninlakalla sekä kullalla tai hopealla siten että särö korostuu. Menetelmä painottaa lopputuloksen sijaan prosessin merkitystä ja käytännöllisyyden sijaan estetiikkaa. Stadlbauer, joka on koulutukseltaan kemian tohtori, hyödyntää kintsugia taiteellisessa työssään käyttäen sideaineena muun muassa laboratoriossa viljelemiään bakteereita.
Korjaamisen asemesta Stadlbauer ehdottaa parantamisen ( healing) menetelmää, jota hän soveltaa paitsi esineisiin myös tilanteisiin ja yhteisöihin. Samalla Stadlbauer kutsuu kyseenalaistamaan totutut tapamme arvottaa ja arvostaa materiaaleja. Milloin jokin asia tai esine on korjaamisen arvoinen? Miten korjaaminen muuttaa esinettä ja sen omistajaa?
Narratives of Imperfection -näyttelyn teokset syntyvät keramiikasta, bakteereista ja laboratoriossa käytetyistä välineistä, mutta yhtä lailla eleistä ja tarinoista. Ne kuljettavat muun muassa vuosikymmenten takaiseen Italiaan, jossa junamatkustajat joivat kahvinsa kertakäyttöisistä posliinikupeista sekä Umbrian maanjäristyksiin ja niiden jälkeiseen korjaustyöhön. Näyttelyyn liittyy myös kestollinen performanssi, jonka aikana Stadlbauer korjaa – tai parantaa – gallerian betonilattian halkeamia kintsugin keinoja hyödyntäen.
Helsingin jälkeen näyttely matkaa Tokioon, jossa se toteutetaan yhteistyössä Suomen Japanin instituutin kanssa.
--
Christina Stadlbauer on taiteilija ja tutkija, joka työskentelee monialaisesti tarkastellen muun muassa ei-inhimillistä toimintaa, kollektiivista älyä, lajien välistä kommunikaatiota sekä kulttuurin ja luonnon välisiä suhteita. Hän on käynnistänyt useita pitkäkestoisia tutkimushankkeita, kuten Melliferopolis – Bees in Urban Enviroments, The Institute for Relocation of Biodiversity sekä Kin Tsugi Transformations. Stadlbauer on koulutukseltaan kemian tohtori, ja hänen taiteellinen työnsä saa vaikutteita hänen tieteellisestä ajattelustaan ja taustastaan.
Christina Stadlbauer: Narratives of Imperfection Biotaiteen seuran SOLU-tilassa 8.–30.11.2019.
Tapahtumia näyttelyn aikana:
Avajaiset
torstaina 7.11. klo 17–19
Kin Tsugi gestures (kestollinen esitys)
perjantaisin 8., 15., 22. ja 29.11. klo 12–17 sekä
sunnuntaisin 17.11 ja 24.11 klo 12–16
Päätöstilaisuus
lauantaina 30.11. klo 15–17
SOLU-tila, Luotsikatu 13, 00160 Helsinki, ke 12–17, to 12–19, pe 12–17, la–su 12–16
Biotaiteen seura edistää taiteen ja tieteen välisiä taiteellisia projekteja, herättää biotieteisiin, bioteknologiaan ja bioetiikkaan liittyvää keskustelua, toimii kansainvälisissä taiteilijoiden ja tutkijoiden verkostoissa sekä luo ja kehittää taiteilijoiden työskentelyedellytyksiä niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Helsingin Katajanokalla sijaitseva SOLU-tila on Suomen ainoa monitaiteisiin ja -tieteisiin projekteihin erikoistunut galleria.
Lisätiedot:
viestintäpäällikkö Johanna Salmela, johanna.salmela@bioartsociety.fi, puh 040-5723213
www.bioartsociety.fi
facebook.com/bioartsociety
instagram.com/bioartsociety
twitter.com/bioartsociety